16 Aralık 2014 Salı

PAUL MURAT’I TANIYOR MUSUNUZ?


PAUL MURAT’I TANIYOR MUSUNUZ?


60’lı yılların sonlarına doğru 45’lik üretimi büyük hız aldı ve birçok şirket peşi sıra her türlü müziği içeren 45’likleri piyasaya ardı ardına vermeye başladı. 45’lik plak iki şarkı içerdiği için ve çok fazla maliyetli olmadığından amatör şarkıcılar bile kolaylıkla plak yapma  şansını yakaladı. Şirketler şimdiki gibi şarkıcı adayının tipi, seksapeli ve görünüşü üzerinde fazla durmuyordu. Güzel bir sese sahip olmak yeterliydi. Hele şarkıcı adayı bir de söz yazıp beste yapıyorsa işi daha kolaydı. 70’li yılların ortalarına kadar bu kolaylık sürdü ama konumuz kimin kolay kimin zor plak yapması değil o bollukta hiçbir reklama gerek görmeden piyasaya sürülen plakların içerdiği plak kapaklarının grafik tasarımları.
  Bu yazıyı yazmama sebep (kapağı benim için en ilginç olan “Paul Murat” plağıdır. 70’li yıllarda enstrümantal plakları zevkle dinlenen Paul Murriat Orkestası’nın “Come Come” plağı S&S Plak tarafından Türkiye’de basılmaya karar verilir. Tahminimce S&S Plak’ın  kapaklarını yapan Galeri Matbaası’na telefon eden S&S Plak yapımcıları “Paul Murriat’ın yeni 45’liğini yaptık, bir kapak hazırla da yolla” derler. Matbaada çalışan Ali Usta o yılların meşhur orkestrası Paul Murriat’ı nereden bilsin! İsmi anlayabildiği kadarıyla bir kapak yapar ve şirkete yollar. S&S Müzik bakar ki koskoca Paul Murriat Orkestrası olmuş “PAUL MURAT”! Eh binlerce kapak basılmış atılacak değil ya sür gitsin! Kaç kişi anlar ki mantığından sürülmüş belki de piyasaya biz koleksiyon severlere ilerde hoş bir kapak sunacaklarını bilmeden tabii. Bu işin şakayla karışık plak kapaklarının grafik tasarımlarına giriş kısmı elbette.



  Büyük plak şirketlerinin dışında hiçbir plak yapımcısı gazetelere veya dergilere yaptıkları plakların reklamını vermezlerdi. Çoğumuz plakçı vitrinlerinde görürdük Neşe Karaböcek veya Nesrin Sipahi’nin yeni plağının çıktığını. Çocukluğumda en sevdiğim şeydi plak satan mağazaların vitrinlerinde asılı duran 45’lik kapaklarını seyretmek. O zamanlar sanatçıların isimlerinin veya kapaklarındaki grafiklerin uygun olup olmadıklarını hiç düşünmez o renk cümbüşünde mest olurdum. Siz bu günlerde bir şirketin “Habip Çamlıyer” adında bir şarkıcıya kaset yapabileceğini zannediyor musunuz? Yeni isimi ne olur bilinmez ama hemen değişeceği kesin... Peki sizce Habip Çamlıyer’in plak kapağı gibi bir kapak görebilir misiniz? Göremezsiniz çünkü kapak en az dörde katlanır. Şimdi gelin hep beraber elime geçen bazı kapakların tasarım ve sanatçı isimlerine şöyle bir bakalım. Bu şaheserleri tıklayarak büyütün hatta beğendiklerinizi wallpaper yapın bilgisayarınıza.







URFALI HALİL CANPOLAT
Çarşıkapı’da Foto Tuna’da çektirdiği bu muhteşem pozumuzu içeren 45’liğimiz ‘’Urfanın Sesi’’ tarafından yayınlanmış. Ayhan Işık bıyıklarımız, oldukça yanık bir sesimiz var.











KENAN SARAYLI:
 
Sarıkaya Plak’tan çıkan bu muhteşem plak Selahattin Sarıkaya imzası taşıyor. Kapak düzeni: Turan Açıksöz diye yazıyor ki o yıllarda kapağın kime ait olduğu genelde bilinmezdi. Turan beyi buradan kutlamak istiyoruz Kenan Saraylı’ya uygun olsun diye vesikalık resmini saray çizimi üzerine oturtarak güzel bir tasarıma imza attığı için.











KUL DERTLİ SADIK: 
Ümit Plak tarafından piyasa çıkarılan bu plak Kul Sadık’ın sözlerini yazdığı Bilal Bozdoğan’ın bestelerini yaptığı iki parçadan oluşmakta. “Gizli Sırlarımı Deme Ellere” diyen Kul Sadık bir zamanlar hepimizin fotoğrafçılarda verdiğimiz pozlara benzer bir resmini kullanmayı tercih etmiş, ne diyebiliriz ki...









GÜLCAN OPEL :
 
Çocukluğumda   soyadına en çok güldüğüm isimlerden biriydi Gülcan Opel. OPEL marka arabamız olduğu için mi nedir komik gelirdi bana. Plak kapağına bakarken o güzler ister istemez aklıma geldi. Herhalde günümüz sanatçılarından hiçbiri şimdi böyle bir soyadı ile çıkmazdı. Düşünsenize Yonca Evcimik yerine Yonca Toyota!










BELKIS ÜNLÜSES: 
İşte o yılları anlatan en güzel isim, en güzel plak kapağı en güzel poz. Hani dedim ya isterseniz wallpaper yapın bu kapakları, işte en büyük aday. Kim bilir gerçek soyadı neydi  Belkıs hanımın. Ama o yıllarda en çok yapılan şey fotoğrafta kalemle oynama. Bilgisayar yok ki rötuş yapsınlar; çiz kalemle olsun şahane gözler...







GARİBİM AHMET: 
Batı Plak  tarafından yapılan Garibim Ahmet o yılların süperstarı Erol Büyükburç’u taklit edeyim demiş. Erol Büyükburç’un “Kölen Olayım” 45’liğinin kapak tasarımını bire bir uygulamış ama Erol Büyükburç gibi gitarla poz verememiş, çünkü Garibim Ahmet saz çalıyormuş. Eline sazı alabilirmiş aslında ki taklit tam olsun. Garibim Ahmet Batı Plak adına en az yirmiye yakın 45’lik yapmış, ne diyeyim pek de garip değilmiş yani. Düşünsenize Çelik değil de “Garibim Çelik” veya “Garibim Hakan Peker” olsaydı bu devirde ne eğlenirdik değil mi?






GÜLÜM
Güven Plak sanatçısı Gülüm evinde karanfiller arasında çektirdiği Semiha Yankı’nın Eurovisionvari elbisesi ile kapağı bayağı renklendirmiş. İsmi, yanık sesiyle okuduğu “gazelli” şarkılar, hele bir de plağın B yüzündeki şarkı birşeyler dememe gerek bırakmıyor. “Sen Benim Namusumsun Sevgilim”.












AHMET DENİZ
Altınses Plak sanatçısı Ahmet Deniz’in son okuduğu plaklardaki şarkıları merak edebilirsiniz diye düşündüm. “Azize”, “Nebahat”, “Ayıp Sana Ayıp”, “Sevda Perisi” gibi değerli eserleri seslendirmiş. Pepino Di Capri pozu ve gözlüğü hakkında yorum bile yapamıyorum ama mavi fonu pek beğenmedim açıkcası.




Evet, sizlere bu türden yüzlerce plak bulup yazabilirim ama yazıyı yazarken elime geçenler bunlar oldu bunlara baktık hep beraber. Pop müzik sanatçılarımızın da pek bunlardan aşağı kalır tarafları olmadığını düşünürsek bir sonraki yazımızın konusu olmaları mümkün.  Erol Büyürburç, Nermin Candan, Kamuran Akkor, Ayla Dikmen, Serpil Barlas, Lale Belkıs gibi sanatçılar aklıma ilk gelen isimler... Ne kitch plak kapakları var aslında ama bunları yazmama gerek yok ama sizlere bir kaç tane paylaşayım en iyisi.




Hakan Eren ( 2005-Bir Zamanlar sitesinde yayınlandı bu yazı)







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder